Prețul unui site web este determinat de complexitatea problemelor pe care le rezolvă și resursele necesare dezvoltării acestuia. Costurile unui site scad sau cresc în funcție de necesități. Un site web merită toți banii atunci când ajută vizitatorii să-și îndeplinească obiectivele și compania să-și atingă ținta.
Prețul unui site este influențat de mai multe variabile
- Scopul
- Personalizarea
- Conținutul
- Funcționalitatea
- Suportul pentru client
- Optimizarea și promovarea
Întrebarea „cât costă un site” este adresată de cele mai multe ori de către un client sau un freelancer fără multă experiență.
Am avut în lucru site-uri de prezentare în care au fost investiți 17.000€ dar am avut și site-uri în care s-a investit o sumă de 950€. Procesul de creare al unui site web este unul creativ, subiectiv și personalizat de aceea nu există o valoare general valabilă atribuită unui site web.
Prețuri orientative pentru creare site web personalizat
Preț site simplu 1-3 pagini | de la 950€ |
Preț site prezentare 3-9 pagini | de la 1800€ |
Preț site web 9-30 pagini | de la 3500€ |
Preț website 30-100 pagini | de la 5500€ |
Preț site 100+ pagini | personalizat |
Conținut pagini (copywriting) | de la 100€ |
Costuri întreținere site | de la 175€ |
De ce nu există un tarif standard pentru crearea unui site?
Un site web nu are un preț fix standard nu este un obiect gata făcut, precum un telefon sau o mașină.
Nu există un număr exact stabilit pentru costul un site web când nu se cunoaște foarte bine nevoia care trebuie îndeplinită și nici procesul de creare care include:
- cercetarea/descoperirea brandului și a pieței,
- experiența utilizatorilor (UX)
- interfața (UI)
- conținutul (copywriting)
- dezvoltarea (development)
- testarea și lansarea
- mentenanța și administrarea
- optimizarea și promovarea.
Stabilirea costului necesar realizării unui site web
Prețul aproximativ pentru crearea unui site web se obține în urma unei discuții în care se abordează aspecte precum:
- descoperirea companiei și a competitorilor direcți și indirecți
- identificarea nevoilor reale
- stabilirea obiectivelor
- identificarea publicului țintă/audienței și canalele de distribuire potrivite
- estimarea volumului de muncă
- estimarea timpului de muncă necesar creării site-ului web etc.
- mentenanța și administrarea
- promovarea și optimizarea
Cazul 1: Ai o firmă pentru care vrei un site nou sau redesign și nu știi cât costă un site web
O firmă de web design sau un website designer profesionist te poate ajuta — atunci când nu știi — să înțelegi cum și la ce îți va folosi un site web făcut cu simț de răspundere și un preț orientativ în funcție de valoare și cerințe.
Site-ul web este o investiție care îți va ajuta afacerea să prospere.
Pentru ca site-ul web să fie o investiție bună și să contribuie la creșterea afacerii trebuie să îndeplinească mai multe condiții:
- conținutul să fie bun, informativ și specific, orientat spre convertirea vizitatorilor în potențiali clienți
- utilizatorii să aibă parte de o bună experiență în folosirea site-ului care facilitează îndeplinirea obiectivelor acestora
- site-ul web să fie accesibil permanent
- să poată fi utilizat foarte bine de pe orice dispozitiv fie el telefon mobil, tabletă, laptop, computer mare sau orice alt ecran – adică este responsive
- să se încarcă rapid
- să fie este vizibil pe motoarele de căutare (poate fi găsit pe Google de exemplu)
- să se promoveze în mediul online
- să fie administrat și optimizat constant pe baza statisticilor (ex. Google Analytics, Google Search Console, Hotjar etc)
Când nu știi exact de ce ai nevoie și nu ești familiarizat cu procesul și costurile atunci cauți pe internet: cât costă un site web sau poți fi puțin mai specific: cât costă un site web de prezentare sau cât costă un magazin online. Îți apar mai multe rezultate, printre care și sponsorizate, iar tu intri pe fiecare și în 2-3 secunde îți faci o impresie dacă merită să investești timp să afli mai multe. Urmează consultația inițială, plătită, în care se descoperă nevoile, serviciile sau produsele, piața etc.
Va fi dificil să obții, fără consultație, un număr general valabil pentru întrebarea: cât costă un site? Cât valorează pentru tine și pentru afacerea ta un site web? Dacă site-ul web ajută la creșterea cifrei de afaceri cu peste 200.000€ atunci 20.000€ nu sunt mulți bani investiți într-un site web cu design personalizat și optimizat.
Cazul 2: Ai o firmă care oferă servicii de web design sau ești freelancer și nu știi ce preț să ceri pentru un site web
Trebuie să determini nevoia clientului apoi să estimezi valoarea atribuită de client și resursele necesare pentru finalizarea proiectului:
- ce nevoi are clientul?
- ce servicii/produse oferă și cui se adresează?
- există deja un brand în care se regăsește logo-ul, paleta de culori etc?
- ce fel de site web trebuie construit pentru a satisface nevoile?
- pe ce platformă va fi construit site-ul web?
- ce fel de licențe trebuie să cumperi?
- câte pagini va conține site-ul?
- câte șabloane (template-uri) de pagini sunt necesare?
- ce elemente trebuie să conțină site-ul web?
- ce se întâmplă după lansare?
Pentru a estima mai bine prețul unui site web trebuie să ai în vedere cheltuielile de bază cât și investițiile necesare pentru funcționarea profitabilă a afacerii:
- procent pentru dezvoltare și creștere – aprox. 35% din valoarea proiectului
- procent pentru taxe și impozite – în funcție de forma juridică
- numărul de zile pentru terminarea proiectului
- numărul efectiv de ore necesar terminării proiectului
- care e profitul pe care vrei să-l obții din acel proiect
Stabilește-ți costurile pentru promovare, administrarea proiectelor, relația cu clientul, contabilitate, taxe și impozite, costul echipamentelor și serviciilor (chirie, internet, curent, tehnologie — computer, laptop, telefon mobil și alte periferice — și abonamente de găzduire, adobe creative suite etc, birou, scaun ergonomic), zile libere (concediu, sărbători, concediu medical etc).
Prețul unui site web personalizat
Când întrebi o firmă de web design sau un web designer profesionist care este prețul pentru a crea un site web util și profitabil atunci trebuie să înțelegi că experiența este valoroasă, timpul este valoros, ideile și transformarea lor în realitate sunt valoroase iar design-ul site-ului, construcția lui, optimizarea și promovarea site-ului generează valoare.
Există mai multe tipuri de site-uri:
- site-uri mici (3 pagini)
- site-uri medii (9-17 pagini)
- site-uri mari (20-100 pagini)
- site-uri web foarte mari (100+ pagini)
Pentru un site web magazin online va trebui să investești de la câteva mii de Euro până la sute de mii. Un site de prezentare pentru o firmă de construcții care vinde case de sute de mii de Euro va costa câteva mii de Euro, în cazul în care vrei să ai rezultate.
Ai un site web pentru firma ta pentru care ai plătit câteva mii sau sute de Euro dar nu produce nimic? E ca și cum ai avea un tablou ascuns sau uitat pe undeva.
Pentru ca un site web să aducă rezultate va fi nevoie de o strategie și un proces bun.
Procesul nostru de web design
- strategia de brand – dacă nu există
- cercetare
- analiza companiei
- analiza SEO
- descoperirea competiției
- cercetarea pieței
- stabilirea obiectivelor
- planificarea proiectului
- harta site-ului
- experiența utilizatorilor (UX design)
- cercetarea
- schițarea paginilor web
- crearea scenariilor
- definirea sarcinilor de îndeplinit
- stabilirea elementelor site-ului web
- crearea prototipurilor
- design interfață (UI design)
- cercetarea
- crearea conceptelor și ideația
- design site web
- testarea
- conținut
- cercetarea
- stabilirea cuvintelor cheie
- scrierea conținutului paginilor web
- optimizarea conținutului pentru conversii
- alegerea imaginilor
- structurarea conținutului
- dezvoltare
- implementarea design-ului web
- programarea
- optimizarea performanței
- testarea
- testare și lansare site web
- testarea legăturilor interne și externe
- testarea performanței
- testarea pe diferite dispozitive
- crearea redirecționărilor – dacă e necesar
- lansarea site-ului web
- administrare site web
- înscrierea site-ului pe google și alte motoare de căutare
- verificarea securității
- analiza datelor din google analytics
- crearea de noi strategii pentru conținut
- optimizarea site-ului web
Fiecare site web este diferit și generează o valoare diferită de aceea nu există un preț standard pentru fiecare website.
Mai jos găsești o listă cu prețuri orientative pentru un site web, în funcție de volumul de muncă și resursele necesare.
În afara costului aferent site-ului web va trebui să aloci o sumă de bani pentru abonamente anuale (sau lunare):
- domeniu web
- găzduire website
- mentenanță site pentru o funcționare optimă a site-ului web
- optimizare site web constantă
Preț site web foarte mare (100+ pagini)
Pentru un site web mare va trebui să investești câteva zeci de mii sau sute de mii de Euro. O echipă întreagă va aborda toate aspectele ce țin de afacerea ta (branding, marketing, SEO, site web, prezență online).
Un site web foarte mare are multe pagini și o funcționalitate complexă.
Preț site web mare (30-100 pagini)
Multe companii au un site web cu design personalizat și multe pagini pentru a atrage mai mulți clienți și a genera mai mulți bani. Pentru un site web mare va trebui să investești cel puțin 5500 Euro pentru creare site web cu design personalizat, optimizare site, monitorizare și promovare.
Un site web mare are multe pagini și o funcționalitate complexă.
Preț website mediu (9-30 pagini)
Un site mediu va necesita o investiție începând cu 3500 Euro.
Un site web mediu are multe pagini însă nu are o complexitate crescută. Site-ul web mediu este mai mult decât un simplu site de prezentare care trebuie să genereze rezultate.
Preț site mic (1-9 pagini)
Prețul unui website mic pornește de la 1800 Euro.
Un site mic este cel mai întâlnit în mediul online. Website-ul mic este de obicei un site de prezentare și funcționează ca o broșură online. De obicei cuprinde între 1 și 9 pagini.
Cât costă un domeniu .ro?
Un domeniu .ro cumpărat de la RoTLD — Institutul Național de Cercetare în Informatică, cei care vând oficial domenii în România — te va costa 14.28 Euro/an (12 Euro fără TVA) (https://rotld.ro/prices/) iar prețul pentru un domeniu .com este în jur de 9 Euro/an.
Multe firme care oferă găzduire îți oferă și un domeniu web gratuit (cel puțin pentru primul an) dar cumpărând domeniul direct de la RoTLD vei fi sigur că tu ești deținătorul real al domeniului web.
Cât costă găzduirea unui site web?
Pentru un site web normal poți avea găzduire începând de la 7 Euro pe lună (dacă plătești pentru un an întreg, adică 84 Euro) de la cyber_Folks (fost mxhost) (link afiliat). De obicei oferă discount pentru primul an.
Dacă nu vrei să ai site-ul la comun atunci poți cumpăra un server virtual privat (VPS) de la firme precum Linode, DigitalOcean, Vultr, moss.sh etc.
Cât costă întreținerea unui site?
Tehnologia evoluează în mod constant din mai multe motive precum performanța sau securitatea. Pentru mentenanță web va trebui să aloci cel puțin 940 Euro/an.
Mentenanța site-ului web nu trebuie ignorată așa cum nu trebuie ignorate nici actualizările telefonului sau alte calculatorului.
Există și website gratuit
Poți avea un site web gratuit care să arate destul de bine. Ai nevoie de timp, răbdare și dobândirea unor cunoștințe tehnice.
Un website gratuit este un site web pentru care nu ești nevoit să plătești inițial niciun ban DAR va avea anumite limitări care țin de funcționalitate, estetică (design web) și optimizare pentru motoarele de căutare.
La o căutare rapidă pe google pentru „free website” vei găsi o listă lungă de companii care oferă website gratuit.
Printre cele mai cunoscute nume sunt:
- Wix
- WordPress.com
- Webflow
- Squarespace
În ultimul timp au început să apară și nume mai „grele” precum GoDaddy, Mailchimp, Google etc. care oferă posibilitatea de a avea un site gratuit.
Cum poți avea un site web gratuit?
Chiar dacă un site web gratuit nu costă bani, el costă timp și cunoștințe. Majoritatea companiilor care oferă un website gratuit au o limită de 14 sau 30 de zile în care poți folosi serviciul fără să plătești nimic.
Unele companii îți oferă posibilitatea de a avea un site web gratuit pe termen nelimitat dar nu poți avea propriul domeniu ci va putea fi accesat printr-un subdomeniu, de exemplu: cippo.webflow.io.
Website gratuit pe Wix
Wix îți oferă posibilitatea să ai un site gratuit timp de 14 zile dar numai dacă anulezi comanda plasată în cel târziu a 14-a zi.
Site gratuit pe Squarespace
La fel ca în cazul Wix, Squarespace îți oferă posibilitatea să ai un site gratuit timp de 14 zile: https://support.squarespace.com/hc/en-us/articles/206536827-Starting-a-Squarespace-trial
Site web gratuit pe Webflow
De exemplu pe Webflow poți avea site gratuit care poate fi accesat la o adresă de pe un sub domeniu precum cippo.webflow.io. Dacă dorești să accesezi numesite.ro trebuie să treci pe un plan plătit: https://webflow.com/pricing.
Site gratuit pe WordPress
Dacă nu te deranjează să ai numele site-ului urmat de wordpress.com atunci îți poți crea un cont pe https://wordpress.com îți alegi o temă/template/șablon și îți construiești site-ul după bunul plac. Vei pute accesa site-ul la o adresă de pe sub domeniu precum numesite.wordpress.com.
Site gratuit de la Google
Dacă ai cont de Google My Business atunci poți avea site web gratuit care poate fi accesat la o adresă care conține business.site precum numesite.business.site ceea ce arată puțin mai bine în bara cu adrese a browser-ului web.
Site găzduit gratis pe GitHub
Știu că nu am menționat github.com în listă dar aici deja începe să devină puțin mai tehnic. GitHub îți oferă posibilitatea să ai un site web static găzduit gratuit și accesibil la o adresă web personală precum numesite.ro. Mai multe informații în limba engleză pe https://docs.github.com/en/pages/getting-started-with-github-pages/about-github-pages#publishing-sources-for-github-pages-sites
Dacă nu ai bani sau nu vrei să plătești un expert atunci va trebui să investești timp și multă răbdare.
Ai nevoie de suport? Contactează-ne: https://cippo.ro/contact/
Lasă un răspuns